Stáhnout publikaci
Sektor

Retail

CX sektoru stagnuje. Zaujmout je stále složitější

Umístění v sektoru
Pořadí a posun
v sektoru
Značka Celkové
umístění
Meziroční
posun
01 + Tank ONO 3 +5
02 + Manufaktura 5 +5
03 + dm 8 +9

Skóre sektoru v klíčových pilířích CX (personalizace a integrita) zůstává stejné.

Automatizace a digitalizace sice zrychlují obsluhu, snižují ale emocionální vazbu ke značce.

Zákazníci očekávají plynulé propojení online a offline služeb, rychlé vyřízení a individualizovaný přístup. Přestože si zvykli na samoobslužné technologie, význam lidského kontaktu a budování důvěry roste.

Pro značky v sektoru je složité vytvořit wow efekt a motivovat k opakovanému nákupu.

Daří se těm společnostem, které zvládají kombinovat inovace s transparentností a každý nákup proměnit v zážitek.

Hlavní poznatky

  • Roste adopce AI. 29 % zákazníků využívá AI při výběru zboží, zejména mladší generace.
  • Za meziroční zlepšení pilíře čas a úsilí vděčí sektor automatizaci procesů, která šetří čas a zvyšuje pohodlí.
  • Zvyšují se očekávání zákazníků, a ne všichni na ně dokážou reagovat. Zákazníci chtějí více individuálního přístupu, plynulý omnichannel zážitek (propojení a synchronizace online a offline kanálů) a rychlé řešení problémů.
  • Empatie, personalizace a důvěra nadále zaostávají. Stagnace CX skóre v těchto pilířích brání emoční vazbě mezi zákazníkem a značkou

V obchodě Bauhaus jsem měl nedávno zkušenost, která na mě udělala silný dojem. Potřeboval jsem speciální typ vodovodního kohoutku, který nebyl běžně k dostání. Jeden z pracovníků oddělení instalatérství si všiml, že si nejsem jistý, a sám se nabídl, že mi pomůže. Nejen že mi ukázal přesně to, co jsem hledal, ale také mi doporučil kompatibilní těsnění a nástroje, které by mi usnadnily montáž doma.

Muž, 42 let

Kdo jede na vlně

Tank ONO zůstává na první příčce pro své nízké ceny. Objevují se ale připomínky k prostředí čerpacích stanic.

Manufaktura zdůrazňuje lokální původ a kvalitu produktů. Zákazníci chválí zaměstnance i výrobky, kterými rádi obdarovávají své blízké. Volají ale po lepší dostupnosti prodejen mimo velká města.

dm se těší oblibě pro široký sortiment, dostupnost a udržitelnost. Zákazníci pozitivně vnímají i digitalizaci.

Porovnání s rokem 2024