Stáhnout publikaci
Sektor

Maloobchodní řetězce

Češi chtějí potraviny nakupovat stále více online

Umístění v sektoru
Pořadí a posun
v sektoru
Značka Celkové
umístění
Meziroční
posun
01 = Rohlík.cz 2 +5
02 = Košík.cz 16 +21
03 + Marks and Spencer food 34 +50

Stejně jako loni sektoru dominují online supermarkety, jejich náskok před tradičními prodejci potravin se meziročně zvýšil.

Sektor vyrostl ve všech pilířích. Řešení problémů a očekávání jsou hlavní oblastí CX, ve kterých nakupující upřednostňují právě online supermarkety.

Komunikace online a jednodušší sběr dat o zákazníkovi umožňují personalizovanější přístup, především ke stížnostem a reklamacím.

Nákupy jsou díky systémům AI pro rozpoznávání zboží na samoobslužných pokladnách, pilotům automatického ověření věku a rozšíření kas Scan & Go ještě rychlejší a pohodlnější, což se odrazilo v pilíři čas a úsilí.

Hlavní poznatky

  • Úspora času se stává rozhodujícím faktorem pro změnu obchodu s potravinami.
  • Online supermarkety jsou oblíbené pro kvalitu a čerstvost potravin. Naopak na kamenné prodejny v tomto ohledu mnohdy není spoleh.
  • Klíčový potenciál pro sektor nabízí pilíř empatie. Lidé mají často „svůj“ obchod a větší pochopení jejich potřeb může do budoucna přivést více spokojených zákazníků.

Nakoupila jsem potraviny Marks and Spencer jak na prodejně, tak i přes Rohlík. Je prima, že to jde, protože u nás ve městě prodejnu nemají. Zboží M&S mám ráda a už vím, co mi chutná, takže nákup přes internet je ideální. Obzvlášť ráda mám jejich vánoční a další edice. Škoda, že na Rohlíku bývají hned vyprodané.

Žena, 42 let

Kdo jede na vlně

Rohlík.cz jde příkladem v maximální snaze ulehčit proces nákupu. Zákazník může rychle nakoupit dle receptu nebo využít novou AI asistentku. Maia z oblíbených položek sestaví třeba nákup na chatu.

Košík.cz se svou cenovou strategií "multikup" motivuje zákazníky nakupovat ve větším množství za lepší ceny. Nově také uvádí srovnání cen zboží s konkurencí.

Marks and Spencer food je nově dostupný i na Rohlíku či Košíku, čímž si zajistil výrazné meziroční zlepšení. V mobilní aplikaci navíc umožňuje výměnu bodů za peněžní poukázky na nákup.

Porovnání s rokem 2024